خانه آموزش ها آموزش موزیک نکات حرفه ای Mastering : استفاده از تکنیک پردازش Mid / Side

نکات حرفه ای Mastering : استفاده از تکنیک پردازش Mid / Side

52 ثانیه خوانده شده
۰
0
108

احتمالا در بسیاری از پلاگین های مسترینگ و همچنین اکولایزر ها و کمپرسورها، انتخاب حالت های L-R و M-S را دیده اید. پردازش اطلاعات Mid و Side به صورت جداگانه، یکی از تکنیک های قدیمی انجام و میکس و مستر بوده که طی چندین سال گذشته، با ورود نرم افزارها، دوباره بازگشت کرده است.

نکات حرفه ای Mastering : استفاده از تکنیک پردازش Mid / Side

در تصویر زیر، گزینه ی مربوط به انتخاب حالت Mid / Side را در چند پلاگین معروف مشاهده می کنید:

پردازش Mid Side تنظیم

ابتدا ببینیم منظور از Mid و Side چیست؟ در تفکیک سیگنال به این دو حالت، تمام اطلاعاتی که در مرکز فضای استریو هستند و در واقع Mono هستند، در قسمت Mid قرار می گیرند که به معنی مرکز نیز هست. سایر اطلاعاتی که پن شده اند و در سمت چپ و راست فضای استریو قرار دارند، در قسمت Side قرار می گیرند. اگر به سیگنال Side به صورت جداگانه گوش دهیم، مانند سیگنالی است که وسط آن خالی بوده و آن قسمت خالی همان اطلاعات Mono است.

در تصویر زیر، ابتدا سیگنال اصلی، در وسط فقط سیگنال Mid و در آخر فقط سیگنال Side را مشاهده می کنید:

سیگنال Mid و Side

برای درک بهتر مساله، از یک مثال صوتی استفاده می کنیم. ابتدا موسیقی اصلی را می شنویم، سپس فقط سیگنال Mid و سپس فقط سیگنال Side را می شنویم:

چرا از پردازش Mid / Side استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین کاربردهای استفاده از این نوع پردازش ، قابلیت بالانس کردن سیگنال های Mid و Side در میکس است. هنوز هم در بسیاری از محیط هایی که اثر شما گوش داده خواهد شد، مانند ضبط ماشین، رستوران، کافه و خیلی از موارد دیگر، از سیستم های پخش مونو استفاده می شود. بنابراین، دقت به داشتن سیگنال مونو یا Mid مناسب، می تواند باعث شود که کار شما در هر سیستم صوتی مناسب شنیده شود.

همچنین برای بهبود فضاسازی، از آنجایی که بیشتر اطلاعات ریوربی در قسمت Side قرار دارد، می توانید با افزایش مقدار Side فضای کار را بهبود بخشید. اما در افزایش Side باید بسیار دقت کنید.

مثال صوتی:

در این مثال، ابتدا اثر اصلی را شنیده و سپس کم کم به سمت Mono حرکت می کنیم. پس از آن از Mono به سمت Side حرکت می کنیم:

پردازش جداگانه Mid / Side

یکی دیگر از مزیت های پردازش جداگانه Mid / Side، توانایی کمپرس و اکولایز کردن سیگنال به صورت جداگانه است. به عنوان مثال، برای افزایش شفافیت وکال و هت ها، می توانیم High را در قسمت Side با اکولایزر افزایش دهیم. با این کار، از پردازش اضافی سیگنال های مونو نیز جلوگیری خواهیم کرد.

اکولایز کردن Mid / Side

مثال صوتی:

در مثال زیر، ابتدا کمپرس را روی کل اثر و سپس کمپرس را فقط روی Mid می شنویم. در ادامه، اکولایزر را روی کل کار و سپس اکولایزر را فقط روی Side می شنویم:

قدمت پردازش Mid / Side

همان طور که گفته شد، تاریخچه ی استفاده از Mid / Side به زمان Vinyl ها بر می گردد. به عنوان مثال، در کمپرسور قدیمی Fairchild 670 ، گزینه ی Lat / Vert مشاهده می شود که همان کاربرد پردازش Mid / Side را دارد.

کمپرسور Fairchild 670

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش موزیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

آموزش شیت بندی معماری در فتوشاپ

دوستان عزیز در این مطلب، آموزشی جامع از شیت بندی معماری در فتوشاپ ارائه شده است تا علاقه م…