خانه آموزش ها آموزش موزیک مسترینگ موسیقی : چطور به بلندترین حد صدا برسیم؟

مسترینگ موسیقی : چطور به بلندترین حد صدا برسیم؟

22 ثانیه خوانده شده
۰
0
103
مسترینگ موسیقی بلندی صدا

کارهای استاندارد عرضه شده ی امروزی، دارای بلندی صدای بسیار بیشتری نسبت به کارهای یکی دو دهه ی اخیر هستند. حتما نام نبرد بلندی صدا یا Loudness War را شنیده اید. در این نبرد، هر شخص سعی می کند به بلندترین صدا در مستر دسترسی پیدا کرده و زمانی که اثر وی در پلی لیست کسی قرار می گیرد، کار او بلندترین کار باشد. دستیابی به بلندی نهایی، به جزئیات زیادی بستگی دارد که از مرحله ی میکس آغاز می شود؛ اما اکثرا، آخرین مرحله ی مسترینگ که استفاده از لیمیتر است را به عنوان روش دستیابی به بلندی ارزیابی می کنند. در این مطلب به بررسی این مطلب خواهیم پرداخت.

مسترینگ موسیقی : چطور به بلندترین حد صدا برسیم؟

نبرد بلندی صدا

یکی از مواردی که مهندسین صدا با آن درگیر هستند، بلندی نهایی صداست. اگر صدا را خیلی بلند کنند، دینامیک اثر از دست رفته و همه ی صداها یک دست می شوند؛ اگر بخواهند دینامیک اثر را حفظ کنند ممکن است شنونده به صورت ناخودآگاه حس کند اثر به خاطر بلندی صدای کم، کار ضعیفی است. اما به راستی چگونه باید تعادل بلندی صدا و دینامیک مستر نهایی را حفظ نمود؟

مقایسه ی RMS و Peak

برای به دست آوردن بلندی قابل قبول در مستر در هنگام لیمیت کردن، حتما باید با مفاهیم Peak و RMS آشنا باشیم. بلندی صدای یک اثر، بر اساس RMS یا صدای میانگین سنجیده می شود و نه Peak ها یا قله ها. اما Peak ها می توانند جلوی کار لیمیتر گرفته و اثر آن را به خاطر درگیر کردن زود، محدود کنند. اگر نگاهی به تصویر زیر بیاندازید، مفهوم قله ها و صدای میانگین را بهتر مشاهده خواهید نمود:

peak و Rms

معمولا ترنزینت یا لحظه ی اول شروع بعضی صداها مانند کیک و اسنر، می تواند تا ۱۰-۲۰ دسی بل بلندتر از ادامه ی صدا باشد. اگر بخواهید صدایی که دارای اختلاف زیادی در peak و بدنه است را بلند کنید، قله ی آن به سرعت به مرز دیجیتال ۰db رسیده و شروع به کلیپ کردن می کند. بنابراین برای بلند کردن چنین صدایی، باید صدای بدنه یا دنباله ی آن را بلند نمود.

Brickwall Limiters

مهندسین صدا به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند به بلندی صدا برسند، استفاده از یک کمپرسور با Ratio بسیار بالا و Attack و Release بسیار سریع که می تواند peak ها را به خوبی مهار کند، روشی بسیار مناسب است. این نوع از کمپرسورها را Brickwall Limiter نامگذاری کرده اند.

Waves L2 لیمیتر

استفاده از این نوع لیمیترها، تاثیر بسیار شگرف و مهمی در مسترینگ گذاشت.

محدودیت های لیمیتر ها

Brickwall Limiter ها هم محدودیت هایی دارند. هر چند ممکن است تا ۶ دسی بل کاهش peak نیز متوجه دیستور صدا نشده و لیمیتر وظیفه اش را به خوبی انجام دهد اما با فشار بیش از حد، نه تنها مستر بلند نشده بلکه در همان سطح صدا باقی مانده و تنها peak ها از دست خواهند رفت.

در تصویر زیر می بینیم که لیمیتر، چگونه توانسته با مهار Peak ها، سطح بلندی متوسط صدا را افزایش دهد:

بلندی صدا لیمیتر

نکات مهم در لیمیترها

نکته ای که در هنگام استفاده از Brickwall Limiter باید رعایت کرد، این است که چون گوش سریع به صدا عادت کرده و عموما صدای بلندتر برای آن خوشایند تر است، باید Threshold را با توجه به شنیدن صدای اولیه تنظیم کرد. به عنوان مثال در لیمیتر های Waves یک دستگیره بین Threshold و Out Ceiling وجود دارد که با کلیک و درگ روی آن، می توانید همزمان مقدار هردو گزینه را کم کنید. در این حالت، می توانید از دست رفتن پیک ها را به خوبی حس کرده و ببینید که کجا، کار بیش از حد صاف شده و دینامیک از دست رفته است.

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش موزیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۷ کاربرد فوق العاده ی VMware Workstation

VMware Workstation نام نرم افزار معروفی بوده که به وسیله ی آن، می توان ماشین های مجازی را …