خانه آموزش ها آموزش نرم افزار مهندسی آموزش 3 دی مکس روش اصولی و صحیح رندرگیری فضای داخلی در تری دی مکس

روش اصولی و صحیح رندرگیری فضای داخلی در تری دی مکس

6 ثانیه خوانده شده
۰
0
232

نام نرم افزار تری دی مکس برای تمام کسانی که آرشیتکت و طراح داخلی هستند ، نامی آشناست. تری دی مکس یکی از بهترین ها در این زمینه است. نه به خاطر این که تنها نرم افزاری است که می تواند این کارها را انجام دهد، بلکه به خاطر یکپارچگی و هماهنگی که با سایر برنامه های خود مثل اتوکد و رویت دارد.

طراحی فضای داخلی معمولا از روش های مختلفی قابل انجام است، اما ما یک روش عمومی و کلی را در اینجا به شما خواهیم آموخت که با استفاده از آن در هر برنامه ای می توانید به راحتی طراحی های خود را انجام دهید.

این مراحل شامل: مدلسازی، ساخت صحنه (که خود شامل تکسچرینگ و نورپردازی می شود) و رندرگیری تصویر نهایی می باشد. معمولا مرحله ی پست-پروداکشن بعد از پایان نیز انجام می شود.

۱٫ مدلسازی

این مرحله ای است که ما اتاق و تمام اسباب و اثاثیه ی موجود در آن را به وجود می آوریم. در مرحله ی مدلسازی طرح ها به شدت ساده هستند. شکل هندسی خود اتاق بسیار ساده است، برای درها و پنجره ها از حفره های ساده استفاده می شود و شاید یک حفره ی دیگر در سقف که بعدا ممکن است پله ها به آنجا متصل شوند.

طراحی معماری داخلی در تری دی مکس معمولا کار زیاد سختی نیست و با هر فردی با کمی تمرین نیز می تواند آن را انجام دهد. دلیل این امر این است که اشکال در این مرحله بسیار هستند.

کارها زمانی که می خواهیم مبلمان و اسباب را مدلسازی کنیم کمی پیچیده تر می شوند اما تری دی مکس تمام ابزار لازم را برای این کارها داراست و می توان با یادگیری نحوه ی استفاده از ابزارها به خوبی از پس مدلسازی بر آمد.

۲٫ ساخت صحنه

در این مرحله ما مدلهای خامی که در مرحله ی اول ساخته بودیم را کامل می کنیم. به این معنی که ابتدا اندازه مدل ها را درست کرده و آنها را در محله درستشان در اتاق قرار می دهیم. سپس به مدل ها تسکچر می دهیم.

تکسچر کردن از دو طریق قابل انجام است.

روش استاندارد این است که ابتدا یک تصویر پیکسل پایه را که معمولا در فوتوشاپ تهیه می شوند را به مدل خود داده و اصطلاحا “مپ” کنیم. به عنوان مثال تصویری از چوب به عنوان تکسچر به کف اتاق داده می شود.

 

روش دیگر، استفاده از الگوهای رویه ای است که توسط خود برنامه تری دی مکس ایجاد می شوند. این تکسچرها قابلیت ویرایش و انعطاف بالایی دارند و از تکسچرهای نوع اول در این حد قابل ویریش نیستند. تکسچرهای چوب و سنگ و مرمر و موارد استاندارد دیگر به صورت پیشفرش در تری دی مکس وجود دارند.

نورپردازی اتاق

آخرین گام مهم در ساخت اتاق نورپردازی است. اگر در زمینه های عکاسی، نورپردازی و طراحی محیطی نور و غیره تجربه ی کاری دارید، با این مورد حتما آشنایی بیشتری دارید. تری دی مکس قابلیت بازتولید نورهایی که در محیط های اطرافمان می بینیم را در برنامه به ما می دهد.

این نورپردازی ها شامل نورپردازی مستقیم (مانند خورشید) ، نورهای اشاره ای (مانند لامپ های خورشیدی)، نورهای لوله ای (مانند مهتابی) و … می باشد.

 

نورپردازی یکی از مراحل دلچسپ انجام کار طراحی داخلی است و شما ممکن است نتوانید محیط واقعی را به صورت کاملا واقعی شبیه سازی کنید اما می توانید کارهای دیگری انجام دهید که در محیط واقعی قابل انجام نیست. مثلا یک صحنه را با نورهای مختلف رندر بگیرید و مقایسه کنید که کدام یک بهتر است.

۳٫ رندر گرفتن

رندر گرفتن مرحله نهایی کار شماست. تمام تصمیماتی که در ژئومتری صحنه و تکسچر کردن و نورپردازی و … گرفتید اینجا به بار می نشیند.  اگر به تازگی وارد این عرصه شده اید به خاطر داشته باشید که معمولا همیشه پس از رندر گرفتن چیزهایی می بینید که نیاز به اصلاح شدن دارند و باید به مراحل قبل بازگشت کرده و آنها را درست کنید.

یکی از دلایل محبوبیت تری دی مکس ارائه روش های مختلف رندر گیری مانند موتورهای منتال ری و رادیوسیتی می باشد. یکی دیگر از روش های رندر گرفتن، استفاده از پلاگین بسیار محبوب V-Ray می باشد که در مقالات دیگر به آموزش آن می پردازیم.

۴٫ پست پروداکشن (پس تولید)

هر چه قدر هم کارتان حرفه ای و خوب باشد و در کار با تری دی مکس تبحر داشته باشید، معمولا به این مرحله نهایی نیاز خواهید داشت. معمولا تصحیح بعضی از موارد در فوتوشاپ (برای تصاویر ثابت) و افتر افکت (برای انیمیشن ها) ساده تر است.

 

نکته ی آخر

عمق میدان را فراموش نکنید. زمان بیشتری برای رندر بگذارید و از عمق میدان یا Depth of Field برای واقعیت بخشی بیشتر به رندر نهایی خود بهره بگیرید.

 

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش 3 دی مکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

داینامو در رویت چیست؟

در این مطلب به بررسی داینامو در رویت خواهیم پرداخت. امروزه هر کدام از نرم افزار های معماری…