اسکیس چیست؟ (مقاله ی دوم)

0 ثانیه خوانده شده
۰
0
32
اسکیس چیست

برای اسکیس تعاریف متعددی را میتوان بیان کرد: ‏ اسکیس در حقیقت انجماد یک ایده در حال عبور از ذهن است.‏ اسکیس بازگو کننده یک سلسله تفکرات است که در ذهن معمار یا طراح وجود دارد و از طریق فرآیند طراحی به واقعیت می‌پیوندد. ‏ اسکیس طراحی دست آزاد است، دستی فارغ از هرگونه ابزار، جز قلم برای کشیدن، دستی توانمند و هماهنگ با ذهن. ‏

اسکیس چیست؟

در برخی رشته‌های هنری مانند طراحی صنعتی، معماری و نقاشی و حتی طراحی وب و طراحی نرم‌افزار کاربردی موبایل (به طور کلی طراحی رابط کاربری)، به معنای طراحی سریع یا طراحی اولیه‌است. در پیش‌طرح از جزئیات صرف نظر می‌شود و کلیات موضوع به صورت غیر دقیق نشان داده می‌شود. برای اجرای پیش‌طرح فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. نمونه کامل تر پیش‌طرح که در آن از رنگ نیز استفاده می‌شود و پاره ای از جزئیات نیز نشان داده شده‌اند راندو خوانده می‌شود.
در پیش‌طرح طرح اولیه به صورت سریع و غالباً دست آزاد ترسیم می شود. برخلاف کروکی که بر اساس واقعیت است پیش‌طرح زاییده فکر و تخلیات معمار است و در واقع فکر و اندیشه روی کاغذ است. طرح کشیده شده در پیش‌طرح معمولاً با رنگ یا وسایل ترسیمی راندو می شود. راندو یک رسانه یا یک عامل ارتباط است. ارتباط اجزای طرح با هم، با زمینه، طراح، کارفرما یا دیگر عوامل درگیر در ساخت. راندو را می توان ابزاری برای طراحی‌های خلاقانه دانست.

(منبع: ویکی پدیا)

ویژگی های یک اسکیس

یک اسکیس میتواند نحوه فکر کردن طراح را نسبت به موضوع طراحی بیان کند. ‏ اسکیس به دور از هرگونه دروغ است و ما صادقانه هر آنچه که در ذهن خود می بینیم را به روی کاغذ می‌آوریم. ‏ اسکیس نوعی بیان معماری و بهتر از آن معمارانه است و از اصالت بالایی در رشته معماری و سایر رشته‌های هنرهای تجسمی بر خوردار است و ابزار ‏مناسبی برای خلق و بیان ایده ها می باشد .‏ ذات اسکیس طراحی تند، سریع می‌باشد، پس گاهی ممکن است که یک اسکیس دارای خطوط زیاد باشد. ‏ اسکیس‌ها کمک خواهند کرد تا ما بیشتر در مورد ایده‌های خود فکر کنیم و آن‌ها را بررسی نماییم و بیشتر به پرورش و رشد آنها بیاندیشیم. گاهی اوقات در برخی از اسکیس‌ها و اتودهای شخصی و اولیه ممکن است اغراق وجود داشته باشد البته این مورد در مراحل اولیه کار امری است ‏شخصی و برگرفته از بینش طراح، که در مراحل بعدی بر طرف خواهد شد . ‏ خلاصه آن که ما به عنوان یک دانشجوی معماری یا معمار و یا طراح باید نوعی تفکر منطقی و قوی نسبت به موضوع طراحی داشته باشیم و در حقیقت ‏ایده‌ها و افکار را بتوانیم در راستای اهداف‌ والا خلق و پرورش دهیم. ‏ حال اگر قدرت بیان آن را توسط دست آزاد و ابزار اسکیس نداشته باشیم ناچاراً به طرق دیگر ایده و فکرمان را بیان می‌کنیم مثلاً از ساخت ماکت و یا ‏طراحی دو بعدی و سه بعدی رایانه‌ای و یا دست با ابزار( مسلح ) کمک می‌گیریم. مهم این است بتوانیم فکرمان را بیان کنیم بیانی معمارانه. ‏ اگر ما قادر باشیم اسکیس‌های با گرافیک بالا و یا به اصطلاح زیبا و با رنگ و لعاب و در سطح حرفه‌ای ارائه کنیم، اما پشت این خطوط به ظاهر زیبا فکر و ‏مبانی نظری و هدف نداشته باشیم در واقع کاری بیهوده و عبث انجام داده‌ایم و خود را گول زده‌ایم و این گونه ترسیمات هیچ گونه جایگاهی برای رشد ‏نخواهند داشت. پس بهتر است اول چگونه فکر کردن را بیاموزیم و بعد چگونه خلق کردن و چگونه ارائه کردن را … ‏ ‏

منبع: مدرسه ی اسکیس ایران /.

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش اسکیس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

آموزش شیت بندی معماری در فتوشاپ

دوستان عزیز در این مطلب، آموزشی جامع از شیت بندی معماری در فتوشاپ ارائه شده است تا علاقه م…