خانه آموزش ها آموزش نرم افزار مهندسی آموزش 3 دی مکس آموزش قدم به قدم روش مدلسازی معماری در تری دی مکس (قسمت ۳)

آموزش قدم به قدم روش مدلسازی معماری در تری دی مکس (قسمت ۳)

1 دقیقه خوانده شده
۰
0
98

دوستان در این قسمت، به ادامه ی آموزش قدم به قدم و تصویری مدلسازی در نرم افزار ۳ds max می رسیم.

قسمت اول را می توانید از این لینک و قسمت دوم را از این لینک مطالعه کنید.

مختصات Y را به -۱۲۰ تغییر دهید تا به سمت راست تغییر مکان دهد.

 

ما مختصات این لبه را از -۵۰ به -۱۲۰ تغییر دادیم.

این کار از تغییر دادن مختصات در قسمت Offset World نیز قابل انجام است.

 

این ابزار، خط را با توجه به اعدادی که در آن وارد می کنید نسبت به موقعیت فعلی خود جابجا(آفست) می کند.

پس می توانستیم به جای روش بالا، خط خود را روی محور Y به اندازه ی ۷۰ واحد آفست کنیم و همان نتیجه را بگیریم.

 

حال لبه ی سمت چپ در را انتخاب کنید که مختصات Y آن برابر با ۵۰ است.

 

آن را به -۳۰ تغییر دهید.

 

از منوی مشخص شده نیز میتوانید برای دسترسی به گزینه های Vertex و Edge و Polygon استفاده کنید. کافی ست روی + کلیک کنید.

 

وارد Polygon شده و پلیگان در را انتخاب کنید.

 

روی تنظیمات Extrude کلیک کنید.

 

عدد -۳۰ را در آن وارد کنید و OK را بزنید.

 

حالا پلیگان در به سمت عقب حرکت می کند.

 

برای خروج از آبجکت زیرمجوعه ی منتخب و بازگشت به جعبه ی اصلی بر روی + که کنار Editable Poly قرار دارد کلیک کنید.

یا اگر پلیگان را انتخاب کرده اید با زدن گزینه ی Polygon در قسمت Selection می توانید به آن آبجکت باز گردید.

 

به قسمت پلیگان های اتاق بروید.

 

گزینه ی Ignore Backfacing را تیک بزنید.

با انتخاب این گزینه می توانید پلیگان های دلخواهتان را اگر موانعی جلویشان باشند (مثلا پشت دیوار باشند) را انتخاب کنید.

 

پلیگان های در و پنجره را انتخاب کنید. مطمئن باشید که فقط همین دو را انتخاب کرده اید.

در قسمت Polygons Selected مشاهده می کنید که عدد ۲ بیانگر این است که ۲ پلیگان انتخاب شده اند.

 

دکمه ی Delete را بزنید تا این پلیگان ها حذف گردند. حال شما در شکل هندسی خود جای خالی دارید.

 

با استفاده از کلیک وسط ویو خود را تغییر دهید و زوم کنید تا دید بهتری نسبت به پنجره داشته باشید.

 

این لبه را انتخاب کنید.

 

گزینه ی Ring را بزنید تا تمام لبه های کنج پنجره را انتخاب کنید.

 

تنظیمات Connection را انتخاب کنید و عدد ۲ را در Segments وارد کنید. با این کار خطوط جدید برای چهارچوب پنجره اضافه خواهند شد.

 

بر روی آیکن پلیگان ، شیفت را نگه داشته و کلیک کنید. با این کار پلیگان هایی که بین خطوط قبلی هستند، انتخاب می شوند.

 

در تنظیمات Extrude Polygons ، گزینه ی Local Normal را انتخاب کنید و Extrusion Height را نیز ۱۰ وارد کنید تا چهارچوب پنجره اکسترود شود.

 

گزینه ی Grow را کلیک کنید تا پلیگان های اطراف چهارچوب نیز انتخاب شوند.

 

به قسمت Edit Geometry بروید و گزینه ی Detach را بزنید تا چهارچوب پنجره از اتاق شما جدا شود. ما آن را Window Frame نامگذاری می کنیم.

 

گزینه ی Editable Poly را بزنید تا از حالت پلیگان خارج شوید.

 

آبجکت چهارچوب پنجره که Window Frame نامگذاری کرده بودیم را انتخاب کنید و رنگ دیگری به آن بدهید تا دیدنش راحت تر باشد.

 

وارد حالت Edges شوید و لبه ی مشخص شده را انتخاب کرده و گزینه ی Ring را بزنید.

 

در قسمت Connect Edges عدد ۲ را وارد کنید و OK کنید.

 

پلیگان وسطی که مشخص شده را انتخاب کنید.

 

همچنین این پلیگان که در سمت دیگر پنجره قرار دارد را انتخاب کنید.

 

گزینه ی Bridge که در قسمت Edit Polygons قرار دارد را بزنید. این گزینه پلیگان هایی که انتخاب کردید را به هم متصل می کند.

 

حالا شما ۲ پلیگان جدید ایجاد کردید که نمایانگار شیشه ی پنجره ی شما هستند.

بر روی گزینه ی Detach کلیک کنید.

 

نام Window Glass را به آن بدهید و OK کنید.

 

روی گزینه ی Editable Poly کلیک کنید تا از زیرآبجکت چهارچوب پنجره خارج شوید.

 

حال Window Glass که شیشه ی پنجره است را انتخاب کنید و رنگ آن را تغییر دهید.

 

حال نوبت به استفاده از Display Panel است. در Display Panel شما مشخص می کنید که آبجکت های شما در ویوپورت چگونه مشاهده می شوند و می توانید آنها را مخفی کنید.

 

گزینه ی See-through را تیک بزنید تا شیشه در نما حالت شفاف پیدا کند.

توجه کنید با این کار ، شیشه در رندر شفاف نخواهد بود و باید به آن متریال شفاف بدهید.

 

حال پنجره ی شما کامل شده. این یک مثال بسیار ساده برای ایجاد یک پنجره ی ساده بود اما کم کم موارد پیچیده تر را خواهید آموخت.

 

حال آبجکت اتاق Box01 را انتخاب کنید و وارد حالت Polygon شوید.

 

ادامه دارد…

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش 3 دی مکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

آموزش جلوگیری از هک شدن وای فای مودم های ایرانسل

همانطور که میدانید Upstream مودم های ۴G ایرانسل حدود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه میباشد که تقریباً…