خانه آموزش ها آموزش نرم افزار مهندسی آموزش 3 دی مکس آموزش قدم به قدم روش مدلسازی معماری در تری دی مکس (قسمت ۱)

آموزش قدم به قدم روش مدلسازی معماری در تری دی مکس (قسمت ۱)

1 دقیقه خوانده شده
۰
0
212

این آموزش برای کسانی که تهیه شده که تا حالا حتی یک بار هم برنامه ی ۳ds max را باز نکرده اند، یا این که باز کردن برنامه و دیدن دکمه ها و گزینه های خیلی زیاد آن گیج شده و یا از استفاده کردن از آن هراس دارند. در این آموزش به صورت کاملا تصویری و قدم به قدم، به مهم ترین گزینه هایی که در مدلسازی معماری استفاده می شوند می پردازیم.

طبق معمول ، تنظیماتتان را مطابق با تنظیمات ارائه شده قرار دهید تا در هنگام کار با ارور های مختلف مواجه نشوید.

برای این کار از منوی اصلی به قسمت Customize رفته سپس گزینه ی preferences را بزنید.

 

پس از باز شدن پنجره ی preferences ، درون زبانه Viewport ، گزینه ی Backface Cull on object Creation را تیک بزنید. این گزینه از بعضی جهتگیری های نامتعارف وجوه آبجکت های جلوگیری می کند. پیشنهاد من این است که همواره تیک این گزینه را بزنید.

 

 

اولین چیزی که پس از باز شدن برنامه ی تری دی مکس جلب توجه می کند، ۴ نمای مختلف است که آبجکت شما را از نماهای مختلف نمایش می دهد. روی هرکدام از نماها که می خواهید کار کنید ، کلیک راست کنید و آن نما هایلایت می شود.

 

بر روی نمای پرسپکتیو کلیک راست کنید تا آن را فعال نمایید.

برای طراحی داخلی از یک آبجکت جعبه استفاده می کنیم.

بر روی گزینه Creat Panel که در تصویر مشخص شده کلیک کنید. این گزینه برای ایجاد آبجکت های هندسی به کار می رود.

 

از انتخاب شدن گزینه ی Standard Primitives در منو اطمینان حاصل کنید.

اینجا شما اشکالی پایه مانند، جعبه ، کره ، استوانه و آبجکت های دیگر را پیدا می کنید.

 

 

گزینه ی Box را انتخاب کنید و آن را آزادانه در نما درگ کنید.

وقتی جای مناسب پیدا شد کلیک راست کنید.

 

 

پس از ایجاد هر آبجکت، شما نام و رنگ آن آبجکت را در قسمت Name & Color مشاهده می کنید که می توانید این ویژگی ها را تغییر بدهید.

 

 

حال ، بر روی نوشته perspective کلیک راست کنید.

 

 

از تیک خوردن گزینه Edged Faces اطمینان حاصل کنید. این کار باعث نشان دادن خطوط outline می شود و میانبر آن نیز F4 می باشد.

 

 

برای تمام صفحه کردن یک نما از گزینه ی Maximize Viewport استفاده کنید. میانبر آن نیز Alt+W می باشد.

 

 

اکنون با تمام صفحه شدن نمای پرسپکتیو شما، کار بر روی مدلسازی آسان تر می شود.

 

 

پنل Modify در این قسمت قرار دارد که با استفاده از آن می توانید پارامترهای آبجکت ها را تغییر دهید.

 

 

در قسمت Modify، شما ابعاد آبجکت و همچنین سگمنت های هر سمت را مشاهده می کنید. در این آموزش فقط به ابعاد می پردازیم.

 

 

ابعاد جعبه ای که درست کرده بودید را مطابق با ابعاد زیر تغییر دهید. نگران ناپدید شدن جعبه از صفحه نباشید.

 

 

حالا برای مشاهده ی همه ی آبجکت های موجود در صحنه با نمایی مناسب، گزینه ی Zoom Extents All را بزنید یا از میانبر Z استفاده کنید.

 

 

با استفاده از گزینه ی Move می توانید آبجکت خود را در هر جهتی که می خواهید حرکت دهید. میانبر : W

 

 

در کنار ابزار Move ، شما ابزارهای Rotate برای چرخش و Scale برای اندازه را در اختیار دارید. میانبر Rotate : حرف E و میانبر Scale: حرف R

 

 

حال، ابزار Move را انتخاب کنید. وقتی این ابزار را انتخاب می کنید مکان نماها به بردارهایی که جهات X Y Z را نشان می دهند تغییر می کند و می توانید آبجکت را در آن جهات آزادانه حرکت دهید. اشکال مکان نما در حالت های Rotate و Scale متفاوت است.

 

 

این سه مقدار، مشخص کننده ی مختصات آبجکت منتخب هستند.

 

 

کلیک راست کردن بر روی محل های مشخص شده، باعث صفر شدن مختصات و قرار گرفتن جسم دقیقا در وسط می شود.

 

 

حالا دوباره گزینه ی Zoom Extents All را بزنید. این کار آبجکتی که مختصات آن را در مرحله قبل تغییر دادیم دقیقا در وسط تصویر قرار می دهد.

 

 

در قسمت Modifier List ، انواع افکت ها را برای اعمال روی اشکال مشاهده می کنید.

 

 

از مدیفیرها، گزینه ی Normal را انتخاب کنید. می توانید این کار را با زدن کلید N نیز اینجام دهید.

 

 

مدیفیر که انتخاب کردید در ایست هایللات می شود. چراغ سفیدی که در کنار اسم Normal نوشته شده برای خاموش و روشن کردن افکت به کار می رود. همچنین می توانید با زدن کلیک راست و Delete کلا مدیفیر را پاک کنید.

همان طور که می بینید، با انتخاب مدیفایر نرمال، وجوه داخلی آبجکت را مشاهده خواهید کرد.

با استفاده از این مدیفایر، از بیرون دیوار می توانید پشت آن را ببینید اما از درون دیوار نمی توانید پشت آن را ببینید.

این مدیفایر زمانی که چندین دیوار در پروژه ی خود دارید و نمی توانید پشت آنها را مشاهده کنید مفید است.

بیشترین کاربرد مدیفایر نرمال در طراحی داخلی است.

 

 

با تنظیمات پارامترها فعلا کاری نداشته باشید.

گزینه ی Flip Normals باید تیک خورده باشد

 

 

بر روی آبجکت خود کلیک راست کنید تا منوی آن باز شود. در اینجا نیز شما به ابزار های Move, Rotate, Scale و چند ابزار دیگر دسترسی دارید.

 

 

از گزینه ی Convert to ، گزینه ی Convert to Editable Poly را کلیک کنید.

 

 

این کار مدیفایر جعبه را  که نرمال بود به Editable Poly تبدیل می کند.

در این قسمت می توانید به صورت مجزا نقاط ، خطوط و وجوه آبجکت را تغییر دهید.

 

 

گزینه ی دومی Edge است. (میانبر عدد ۲)

در این بخش می توانید خطوط آبجکت را تغییر دهید یا خطوط جدیدی به آن اضافه کنید.

 

 

 

گزینه ی چهارمی Polygon نام دارد. (میانبر عدد ۴)

این ابزار به شما این قدرت را می دهد که یک وجه آبجکت را به طور کامل انتخاب کنید.

 

 

 

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش 3 دی مکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

داینامو در رویت چیست؟

در این مطلب به بررسی داینامو در رویت خواهیم پرداخت. امروزه هر کدام از نرم افزار های معماری…