خانه آموزش ها آموزش نرم افزار مهندسی آموزش V-Ray آموزش رایگان مقدماتی VRAY (ساخت متریال)

آموزش رایگان مقدماتی VRAY (ساخت متریال)

1 دقیقه خوانده شده
۰
0
270

قبل از شروع آموزش این نکته قابل ذکر است که اینجا از vray نسخه ۳ استفاده شده است. Vray یکی از پلاگین های قدرتمندی است که میتواند درون تری دی مکس برای ایجاد متریال ، آبجکت و غیره از آن استفاده شود.

تنظیمات اولیه

ابتدا از ایجاد تنظمیات زیر به صورت دقیق اطمینان حاصل کنید تا نتایج کار شما با توضیحات یکسان باشد.

 

حال در قسمت preferencesدر تری دی مکس باید تنظیمات Gamma را روی ۲٫۲ قرار دهید. (مطابق شکل زیر) اگر از ورژن های جدید تری دی مکس استفاده می کنید احتمالا به صورت پیش فرض همین عدد تنظیم شده است. همچنین می توانید این عدد را روی ۱٫۰ بگذارید ولی دقت کنید در این صورت باید در وی ری تنظیم  ‘color mapping and gamma’ را اعمال کنید تا سوختگی نور در تصویر ایجاد شود.

 

ایجاد یک صحنه ی ساده

یک صحنه ی ساده با استفاده از یک استوانه و یک قوری بر روی آن ایجاد کنید.

 

لود کردن متریال vray

در قسمت Material Editor و در اسلات اول ، یک متریال vray را با انتخاب گزینه ی Vraymtl لود کنید. حال متریال را به قوری و استوانه تخصیص دهید. مشاهده می کنید که رنگ اشکال تغییر خواهد کرد. حال از تصویر رندر بگیرید و مشاهده می کنید رنگ حاصل شده خاکستری است.

 

 

توزیع رنگ

در قسمت Material Editor ، شما می توانید کلیه تنظیمات اولیه متریال vray را مشاهده کنید.

اولین گزینه ، راحت ترین آنهاست: توزیع رنگ یا Diffuse Color . 

از متریال خاکستری کپی بگیرید و نامش را تغییر دهید.

برای تغییر توزیع رنگ ، بر روی جعبه ی رنگی کنار آن کلیک کنید و رنگ دلخواه را انتخاب کنید. مثلا قرمز. حالا متریال قوری را به آن تخصیص دهید.

حال اگر رندر بگیرید، شکل قوری مانند زیر می شود.

 

بازتاب ها و محیط

همان طور که می بینید، آیتم های فعلی ما بسیار خشک به نظر می رسند و استفاده از بازتاب و رفلکشن می تواند ظاهر واقعی تری به اشکال ببخشد. برای ایجاد بازتاب، باید شی ای در صحنه داشته باشید که به شی مورد نظر شما بازتاب کند. به جای ساخت یک محیط کاملا جدید، راه راحت تری هم برای این کار وجود دارد و آن استفاده از مپ های محیطی HDRI می باشد.

به یک اسلات خالی در Material Editor رفته و بر روی ‘get material button’ کلیک کنید. در پنجره ی باز شده که عنوان material/map browser نام دارد، به پایین اسکرول کنید و بر روی VrayHDRI Map دابل کلیک کنید. حال در قسمت تنظمیات HDRI Map گزینه ی Browse را زده و مپ HDRI خود را انتخاب کنید. مپ های زیادی به صورت رایگان در اینترنت وجود دارند که به راحتی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. اینجا از مپ Kitchen_probe استفاده شد.

 

 

با توجه به نوع مپ انتخاب شده باید در تنظیمات HDRI ،قسمت Mapping Type گزینه ی Angular را انتخاب کرد. کاری به بقیه تنظیمات نداریم.

 

 

حالا باید این مپ را به محیطمان تخصیص بدهیم. ما از محیط های تری دی مکس استفاده نمی کنیم، زیرا vray تنظیمات محیط مخصوص خودش را دارد. تنها در حالتی از محیط های تری دی مکس استفاده کنید که بخواهید مپ شما در پس زمینه ی رندر وجود داشته باشد.

حال به قسمت Environment در تنظیمات vray رفته تیک گزینه ی  ‘reflection/refraction environment override’ را بزنید و مپ hdri را از متریال ادیتور بر روی اسلات مپ در وی ری بکشید.

 

 

Frensel Reflections

خوب اکنون که ما یک مپ hdri را در اسلات بازتاب محیطی در vray لود کردیم ، از صحنه رندر می گیریم تا نتیجه ی کار را ببینیم. می بینیم که نتیجه ی کار صحیح نیست و به جای افتادن بازتاب محیط روی قوری، کل محیط بر روی آن نقش بسته.

 

 

این متریال همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، رنگ بازتابی به رنگ خاکستری متوسط دارد که به معنی قدرت بازتابی در حدود ۵۰درصد می باشد که زیاد است.

گزینه ی مهمی که تقریبا تمام متریال ها دارای آن هستند، گزینه ی Frensel Reflections می باشد. حال تیک این گزینه را زده و دوباره از صحنه رندر بگیرید.

 

 

گزینه ی Frensel به ضریب شکست متریال یا به اختصار IOR بستگی دارد. IOR در قسمت تنظیمات Refraction قرار دارد. اما همان طور که در تنظیمات Reflections مشاهده می کنید گزینه ای به نام Frensel IOR قرار دارد که غیرفعال است.

کنار گزینه ی Frensel Reflections ، یک L وجود دارد که برای لینک کردن به کار می رود Frensel IOR و Reflections IOR به کار می رود. در حالت طبیعی این دو آیتم باید به هم لینک باشند، اما در اینجا استثنائا آنها را از هم جدا نموده و مقدار ۱٫۳ را Frensel IOR می دهیم.

حال دوباره از صحنه رندر بگیرید و به بازتاب ها توجه کنید. در وسط آبجکت، بازتاب ها کمتر هستند در حالی که در دو سمت آن بازتاب ها بیشتر هستند. اگر تنظیم Frensel IOR را مثلا بر روی ۱٫۰ تنظیم کنید، هیچ بازتابی وجود نخواهد داشت و اگر عددی مانند ۱۶ را وارد کنید سطح بازتابی مانند آینه خواهید داشت.

استفاده از Frensel روی بیشتر متریال های بازتابی و تغییر دادن رنگ بازتاب و عدد Frensel IOR و به دست آوردن نتیجه ی دلخواه فکر خوبی است. می توانید خودتان رنگ ها و اعداد مختلف را وارد کنید و نتایج را مقایسه کنید.

رنگ Refractions

خوب ابتدا قوری را پاک کرده و آبجکت دیگری مانند زیر ایجاد کنید.

 

تنظیمات متریال را مانند تصویر زیر انجام دهید.

 

 

اگر به زیر آبجکت کره دقت کنید، می بینید که بازتاب از رندر قبلی که به رنگ سفید بود، به رنگ قرمز تغییر کرده است.

 

شفافیت Glossiness

گزینه ی دیگری که در تنظیمات Refractions وجود دارد، گزینه ی Glossiness می باشد. این گزینه بازتاب ها رو محو یا Blur می کند.

گزینه ی subvids کیفیت بلور اعمال شده را تعیین می کند. به خاطر داشته باشید که رندر بازتاب های محو  و  Blur شده بسیار سنگین تر است.

تنظیمات پیچیده تری هم در این قسمت وجود دارند ولی فعلا می توانید با تمرین حالت های مختلف گزینه هایی که با هم مرور کردیم، متریال مختلف و متنوعی را ایجاد کنید.

 

 

ضریب شکست IOR

گزینه IOR یا ضریب شکست، تعیین می کند که نور چگونه از اجسام شفاف عبور کند. نور پس از برخورد با یک سطح با زاویه ی خاصی می شکند، از شی عبور کرده و پس از خروج از آن نیز یک بار دیگر می شکند. برای درک بهتر ضریب شکست یا IOR می توانید به نگاه کردن به اجسام زیر دریا دقت کنید که نزدیک تر به نظر می رسند.

برای مشاهده ی تفاوت ها، ابتدا IOR را بر روی ۱٫۱ گذاشته و از تصویر رندر می گیریم. همچنین Frensel IOR را دوباره به Refraction IOR لینک کردیم. می بینید که به راحتی می توان از داخل شی، پشت آن را مشاهده کردو به خاطر لینک کردن دو IOR، بازتاب ها نیز کم شده اند.

 

 

حال IOR در قسمت Refractions را به ۲٫۲ تغییر می دهیم و دوباره رندر می گیریم.

با توجه به این که IOR ها را هم لینک کردیم، بازتاب ها هم در این تصویر قوی تر شده اند.

جمع بندی

با این پارامترها که در این آموزش آموختید:

Diffuse

Reflection Color

Frensel

refraction color + glossiness

refraction IOR

می توانید بسیاری از متریال ها مانند موارد زیر را ایجاد کنید:

پلاسنیک

شیشه

پلاستیک شفاف

فلزات مانند مس، کروم ، فولاد و غیره

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش V-Ray

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

داینامو در رویت چیست؟

در این مطلب به بررسی داینامو در رویت خواهیم پرداخت. امروزه هر کدام از نرم افزار های معماری…