خانه آموزش ها آموزش نرم افزار مهندسی آموزش 3 دی مکس آموزش رایگان طراحی داخلی آپارتمان در تری دی مکس (قسمت اول)

آموزش رایگان طراحی داخلی آپارتمان در تری دی مکس (قسمت اول)

19 ثانیه خوانده شده
۰
0
157

هدف از این پروژه ی آموزشی، آشنایی و یادگیری روش و اصول طراحی داخلی می باشد. برای این که با مناظر و زوایای مختلف این کار آشنا بشویم، نورپردازی های مختلفی را با توجه به ساعات مختلف روز روی کار انجام می دهیم تا بیشتر با پیچیدگی ها آشنا بشویم. در این پروژه بیشترین زمان روی مرحله ی پست پروداکشن و پس تولید گذاشته شد و در نهایت تم نور پردازی آبی/نارنجی برای نور و کف که تضاد خوبی با دیوار آبی رنگ ایجاد می کنند انتخاب شد.

در طول پروژه همواره درست بودن و دقیق بودن ابعاد و اندازه ها مورد توجه بوده است.

مرحله مدلسازی آپارتمان-خلاصه

مدلسازی اولیه ی اتاق بسیار ساده بود. زیرا اجزای تشکیل دهنده ی آن تنها موارد زیر هستند:

دو نمای شیشه ای

دو شکاف درون دیوار

یک زمینه ی چوبی

یک سقف با محلی برای قرارگیری نور غیرمستقیم در وسط آن

بالکن با کاشی های رنگی و نرده های شیشه ای و سنگی

تمام المان ها با استفاده از مدلسازی جعبه ای ساخته شدند و بعضی از جزئییات مثل لبه های گچ، پرده ، دستگیره های در و نورپردازی های بالکن روی آن انجام شد.

جزییات کار

یک سری از اثاثیه مانند مبل راحتی جزو آیتم های آماده هستند که به راحتی پیدا می شوند و از آنها استفاده کردیم. یک سری از موارد نیز مانند میز قهوه و میزهای کناری مخصوص همین پروژه ساخته شده اند. برای ساخت این اشیا از روش مدلسازی جعبه ای استفاده کردیم و سپس با روش های ساده ی پوش و شل و غیره جزییات را به آنها اضافه کردیم و حجم آنها را درست نمودیم. همچنین از گزینه ی Beveled Edges برای بازتاب های بهتر (خصوصا در انیمیشن) استفاده کردیم.

در کل سعی کنید هر شی و آیتمی که ایجاد رو می کنید را در جایی ذخیره کنید تا بعدها بتوانید در پروژه های دیگر در جای لازم از آنها بهره بگیرید. ما نیز در طی چندین سال انجام پروژه های مختلف ، آرشیو کاملی از اشیایی که درست کرده بودیم را ذخیره کرده ایم و برای پر کردن اتاق کار راحت تری در پیش داریم. استفاده از این روش باعث سرعت بخشیدن به کار شما می شود.

بعضی موارد مثل بطری های نوشیدنی را در این پروژه ایجاد کردیم.

فرش را به سادگی با استفاده از Hair & Fur روی یک سطح ایجاد کردیم و گیاهان نیز از آرشیو قبلی ما هستند.

 

 

 

تنظیم نور پردازی

ما از دو سیستم مختلف برای نورپردازی استفاده کردیم.

سیستم اول، استفاده از نور طبیعی با بهره گیری از یک نور گنبدی HDRI و یک خورشید V-Ray بود. HDRI می تواند بین حالت روز و شب تغییر کند و یا حالت بینابین به خود بگیرد. خورشید نیز دو حالت ظهر و عصر را دارد.

خورشید یک نور زرد گرم و دلچسب را روی اشکال هندسی می تاباند و نور HDRI نور سرد آبی را از خود گسیل می کند. در میانه ی روز تاثیر نور خورشید در بیشترین حالت خود است ، اما در عصر قدرت نور خورشید بسیار کمتر است و نورهای مصنوعی و محیطی بیشترین تاثیر را بر نور پردازی می گذارند.

سیستم دوم نورپردازی، استفاده از نورهای مصنوعی بود که برای نورهای داخل و اطراف خانه به کار می رود. مانند نورهایی که بالای تابلوی عکس وجود دارند. همه این نورها از نوع گرم هستند و حس راحتی را به شخص منتقل می کنند.

نورهای بالای قاب عکس از نوع V-Ray هستند و دارای پروفایل IES هستند. که ظاهر واقعی تری به کار می بخشند.

بزرگترین تاثیر نورپردازی در حالت عصر، از نورهای سقفی حاصل می شود. ما چهار استوانه را در چهار گوشه ی سقف گذاشته و آنها را به عنوان نور V-Ray معرفی کردیم. این کار ممکن است زمان رندر را طولانی تر کند اما به نتیجه ی کار می ارزد.

 

لایه های متریال ها

از ابتدای پروژه می دانستیم که قرار است برای این کار متریال های زیادی را ایجاد کنیم. به همین دلیل کار را به لایه های هندسی مختلف تقسیم بندی کردیم:

محیط (مثل پس زمینه)

اتاق (کف ، سقف و دیوار ها)

مبلمان

اشیا (بطری ها ، ساعت ، شیشه و غیره)

گیاهان

غیره (مثل قسمت های شیشه ای و کرومیک لامپ ها)

برای هر کدام از این لایه ها در Material Editor یک زبانه مخصوص ایجاد کردیم. این کار بازبینی های بعدی کار را نیز راحت تر می کند. مثلا اگر چند ماه بعد دوباره به این پروژه برگردید همه چیز مرتب است و پیدا کردن چیزهای مختلف راحت تر انجام می شود.

 

متریال ها

متریال های این پروژه پیچیده نیستند، اما تعدادشان خیلی زیاد است. روش ایجاد همه ی آنها نیز تقریبا مشابه هم است.  استفاده از مپ های دیفیوز، بامپ و رفلکشن روال کار بوده و معمولا از یک مپ fall off در اسلات رفلکشن نیز استفاده شده زیرا این کار بازتاب اطراف را نسبت به بازتاب رو به رو کم می کند.

برای زیبایی بیشتر، اکثر متریال ها دارای بازتاب شیشه ای هستند.

تغییر حالت بین روز و شب

برای ایجاد پس زمینه از پلاگین خوب Zookeeper استفاده کردیم که به راحتی اجازه تغییر حالت بین روز و شب را می دهد. سپس مطابق شکل یک اسلایدر ایجاد کردیم که به راحتی با یک سوییچ بین حالت روز و شب تغییر کند.

 

 

نکته : برای متریال ها معمولا از بازتاب کمتری نسبت به حالت واقعی آن اشیا در دنیای واقعی استفاده می کنیم. زیرا ما یک رندر خام از بازتاب ها می گیریم و بعدا در مرحله ی پست-پروداکشن از این بازتاب ها به میزان لازم و بر روی اشیای مهم استفاده کرده و آنها را با تصویر ترکیب و در واقع Blend می کنیم. این کار مدت زمان رندر گرفتن را نیز کاهش می دهد.

پایان قسمت اول

 

مدیر سایت xLearning
علاقه مند به هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی هست.
از سال 2008 به صورت حرفه ای کار تولید موسیقی رو دنبال کردم. در این سایت هم تجارب خودم رو به اشتراک میذارم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده معین سنجری
بارگذاری بیشتر در آموزش 3 دی مکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

داینامو در رویت چیست؟

در این مطلب به بررسی داینامو در رویت خواهیم پرداخت. امروزه هر کدام از نرم افزار های معماری…